iPad 2 je skvělý pro lidi, jejichž hlavní potřeba je matlat prstem po displeji

MyWindows.cz

home archív foto video win8dev kontakt

iPad 2 je skvělý pro lidi, jejichž hlavní potřeba je matlat prstem po displeji

Apple iPad 04.03.11

Apple je pozoruhodná společnost v tom, jak dokáže prodat své produkty segmentu spotřebitelů, kteří nic nedělají a nemají žádné potřeby. Jedná se přitom o velký trh. Lidí, kteří nic nedělají a nic konkrétního nepotřebují je moc.

Dosud se obecně mělo za to, že potřeba lidí není matlat prstem po displeji, ale třeba prohlížet si web, něco napsat, připojit se k síti či udělat prezentaci. iPad 2 má něco z těchto věcí částečně umět. Když za 16.000 Kč s doplňky váží skoro kilo, musí se ale člověk nutně ptát, zda tu samou činnost (a něco navíc) nezastane lépe podobně velký kilový netbook - třeba HP 5103 s dualcore CPU, 2GB RAM, 320GB HDD, klávesnicí, matným displejem (1366x768) a výdrží 10 hodin v ceně 8.000 Kč.

Pokud máte potřebu matlat prstem po obrazovce, iPad 2 ji bezvadně splní. Pokud jsou ale vaše potřeby poněkud sofistikovanějšího rázu, je vždy lepší netbook.

Pravda je taková, že onen netbook udělá lepší práci skoro vždy - internet je na něm plnohodnotný (Flash, Silverlight, různé pluginy do CMS), obrazovka má vyšší rozlišení a nemá zrcadlový povrch, video se na něm přehraje lépe a na 320GB disk se jej více vydá, a připojit k internetu se dá i pomocí vašeho telefonu či Ethernetu. iPad 2 z toho neumí nic.

S netbookem člověk nikdy nemusí řešit, zda soubor z pracovního PC vůbec zobrazí a jak bude vypadat, protože tam má identické aplikace, neřeší jak klientovi ne/ukáže XStandard WYSIWYG (ActiveX komponenta), jak ne/odprezentuje Flashovou aplikaci v novém eshopu, neřeší v jakém formátu ne/přehraje video, nemusí taky nosit redukci na VGA pro připojení se k projektoru, neřeší jak se napojí na internet ve firmě klienta (protože 1Gbs Ethernet konektor je v těle netbooku, ale v iPadu ne, a skoro každá firma má bezpečnostní politikou zakázané Wifi).

Nemusí taky řešit, jak do zařízení nahraje fotky či video z fotoaparátu co chce poslat emailem, protože netbook má čtečku karet a USB porty, ale iPad 2 ne. S netbookem také neřešíte jak se připojit k internetu pomocí telefonu a Bluetooth, prostě to funguje, s iPadem 2 zase ne.

To jsou všechno reálné případy, nastávající denně, kdy iPad 2 uživatele objektivně omezuje. Uživatel tak nesmí dělat skoro nic.

Může si nicméně matlat.

Po otevření se netbook probudí za 3 sekundy (budiž, zde má iPad 2.5s výhodu, ale zcela nepodstatnou) a můžete dělat, co chcete. Libovolné soubory se synchronizují mezi netbookem a firemní serverem. Netbook je přitom bez omezení a výkonnější, ale přitom stále malý a pohodlný.

To jsou všechno jasné argumenty, ale Apple ukázal, že pro určitou část trhu naprosto nic neznamenají. Tu část trhu, která nic konkrétního nepotřebuje dosahovat, která je spokojena s tím, že si může matlat prstem po displeji, připadá jim to magické a revoluční, a s tím si vystačí.

Je fakt, že v segmentu matlání prstem po displeji iPad 2 moc konkurence nemá. Kdybych měl přesně tuto potřebu, koupím si asi iPad 2, jsem ale poněkud náročnější uživatel, proto mám pro časté nošení netbook.


Navigace v komentářích

← přejít na začátek | ⇐ načíst starší komentáře

Komentáře

  1. 3 Adam Koudela 06.12.10, 11:10:05
    FB

    Obvykle na tyto, určitým způsobem provokativní články nereaguji (neboť s nimi i dost často souhlasím), ale i přesto, že jsem zastáncem Microsoftu v mnoha věcech, mám nutkání mnoha argumentům odporovat. iPad jsem prvně považoval za nepoužitelný, ale nyní, po cca 4 měsících používání musím konstatovat, že lepší tablet dosud na trhu není. Argumenty typu "skoro každá firma má bezpečnostní politikou zakázané Wifi" jsou podle mě absolutně irelevantní - toto se aplikuje v českém prostředí max. ve větších společnostech, malo které SMB (kterých je nejvíce) má nějakou bezpečnostní politiku týkající se zakazování Wifi (a když ano, většinou mají public hotspot). Dále nazvat klávesnici na iPadu jako mizernou mi příjde jako totální nesmysl - lepší dotyková klávesnice v současnosti prodávaných zařízeních zřejmě není a iPad je právě užásný na emaily (a to ve spojení s Exchange), i když některé pokročilé funkce tohoto řešení neumí (které bych ale uvítal), základní funkčnost je více než dostačující. Co se flashe a SL týče, zde souhlasím, ale jen částečně. Dovedu si živě představit, že pokročilá flashová aplikace dokáže baterii iPadu tak rychle vyšťavit, že jsem za absenci flashe možná rád, a to především, když nyní i YouTube videa vložená na stránky jako iframe fungují většinou v HTML5. Je sice pravda, že bych občas Flash či SL ocenil, ale nevidím to jako kritický problém a stále budu raději na schůzky a podobné akce nosit relativně malý iPad než pomalý (i když dual-core a bůhví kolik GB RAM) a větší netbook s pevným diskem s Windows, které, ať už se nám to líbí nebo ne, načítají všechno dlouho a rozhodně nejsem "work ready" za stejnou dobu jako na iPadu. A připojení k internetu bez problémů řeší iPad 3G, ve WiFi-only modelu nevidím téměř žádný smysl a ten bych i považoval za "stone", neboť mobilita je právě to úžasné na iPadu.
    Co se týče dalších vlastností, většinou souhlasím, ale trápí mě především absence USB, zbytek mě osobně netrápí. A musím konstatovat, že i mnoho lidí v mém okolí sdílí tento názor (a bavíme se o business sféře)...
    Konec konců, i přes to, že s Applem nesympatizuji a raději bych měl něco s Windows, musím uznat, že iPad se jim docela povedl a zřejmě určil trend...

  2. 4 Radek Hulán 06.12.10, 11:18:00

    [3] díky za názor. "Lepší tablet na trhu není" - to vůbec nerozporuji. Jen píšu o tom, že ještě lépe ty samé potřeby zastane netbook ;)

    * z posledních 10 prezentací ve firmách jsem se v 9 případech připojoval pomocí Ethernetového kabelu, mít iPad, nemám co prezentovat
    * 8 z 10 prezentací používalo projektor, s iPadem bych měl smůlu, jeho VGA adaptér je omezen jen na některé aplikace (není mezi němi Safari!), není to mirror obrazovky (slušný průser Apple); 10 lidí by se tedy mačkalo kolem 10" obrazovky a já bych po ní matlal prstem, výsměch
    * Flash nejsou jen videa na Youtube, ale i aplikace, opět, neměl bych to jak prezentovat
    * i když klávesnice na 10" LCD je lepší než na 5", pořád je to jen SW klávesnice, která se nemůže měřit s hardwarovou
    * netbook není větší než iPad, můj HP 5103 má +/- stejný form-factor (a nemusím k němu tahat VGA redukce pro připojení projektoru)
    * 3G modul v tabletu je kravina, nutnost mít dva datové paušály; inteligentní řešení je připojit se k telefonu přes Bluetooth a sdílet s ním internet, jenže to iPad/iPhone kombo neumí, netbook ano

    Obecně, to co popisujete se na netbooku dělá lépe a bez omezení, na iPadu to nejde vůbec či složitě. Ale ano, iPad může být nejlepší tablet. Mezi slepými je i ten jednooký král...

  3. 5 Jan Bouše 06.12.10, 23:51:53
    FB

    [4] Ahoj Radku,

    líbí se mi Tvé články. Dočetl jsem se že jsi majitelem HP mini 5103. Taky ho mám, můj problém je, jak vůbec nabootavat z USB klíčenky. V biosu sem už zkoušel všechno. Nemohu pochopit, když dám pořádí: USB HDD v Biosu na první místo, že tam skočí vždy předinstalovaný linux. Na USB klíčence mám W7 (setup.exe a další soubory připravení k instalaci, vše rozbalené). Kde dělám chybu? Můžeš mi prosimtě dát návod krok po kroku? Kde dělám chybu? Vše mám zapnuté: USB legacy support, USB port, USB booting enabled... Zajímavé... To bude asi zase nějaká blbost.

    Díky za případnou pomoc.

    Honza

  4. 6 Radek Hulán 07.12.10, 00:19:44

    [5] předpokládám, že jsi postupoval podle mého návodu a připravil si bootovací obraz DVD s Windows 7 na USB klíčence. Poté musíš zvolit "USB CD ROM" a najde ji to. USB legacy nepotřebuješ, USB port taky ne.

  5. 7 void 09.12.10, 08:39:41
    FB

    Ako programátor pre iOS platformy by som rád pridal svoje "vysvetlenie", prečo si bežný človek kúpi iPad. Nie som iba programátor, podieľam sa na vymýšľaní aplikácii a takéto zisťovanie, čo na tom ľudia vlastne chcú robiť patrí k mojej práci.

    Tak v prvom rade, v US je to lacnejšie. Ja som to tam kúpil za 525 dolárov aj s daňou, čo ma vyšlo tuším na 410 eur.

    Klávesnica nie je ako fyzická, ale na to komentovanie na Facebooku stačí. V landscape mode je dokonca celkom pohodlná.

    V čom teda pre mňa funguje perfektne:

    Čítanie kníh. Áno, nefunguje pod priamym slnečným svetlom, ale nikdy som nemal potrebu čítať si na pláži ako tá slečna v reklame. Ja na tom čítam skôr odbornú literatúru a zvýrazňovanie textu, robenie si poznámok sú funkcie, ktoré inde nenájdete a sú veľmi užitočné.

    Prezeranie internetu. Je to presne o tom maltaní. Žiadna kreatívna činnosť. Je to o tom, čo robíme na internete, keď sa jednoducho nudíme. Nedá sa na tom pracovať. Ale v pozeraní Facebooku a stránok je naozaj dobrý.

    Multitasking. Funguje perfektne. Pozerám si web, vyskočí mi notifikácia, že mi niekto napísal na IM.

    Kreslenie. Nie som umelec, ale iPad je ako taká malá tabuľa a keď si kúpite aj to špeciálne pero, funguje ako whiteboard, akurát, že môžem posielať výsledok okamžite emailom.

    Často počúvam ľudí ako sa čudujú, že som za to vyhodil toľko peňazí. No mám 15 palcový notebook, ktorý váži 2.5 kila. Ja nepotrebujem ďalší notebook, už vôbec nie netbook. iPad používam tam, kde stačí a nahradí notebook a akokoľvek neuveriteľne to môže znieť, nestojí na poličke.

  6. 8 Radek Hulán 09.12.10, 09:14:30

    [7] iPad jako čtečka nefunguje dobře - ve dne není nic vidět, v noci oslňuje (navíc úplně stejně mohu číst na netbooku), dedikovaný Kindle 3 je daleko lepší a stojí jen US$ 139. Internet na iPadu také nic moc - nefungují Flash/Silverlight weby a videa, nefunguje :hover, a displej má docela bídné rozlišení. Netbook tento problém nemá.

    Zmiňovat (omezený) multitasking jako výhodu, to snad ani ne, to má každý rozumný OS už 20 let. Před 10 lety měla PDA od Microsoftu multitasking, skutečný...

    Tedy hlavní požitek zůstává opravdu z toho "matlání prstu po obrazovce". Ale nic proti, zjevně existuje klientela, kterým se matlání zdá natolik "revoluční a magické", že jim to za US$ 500 stojí.

  7. 9 Pavel Kaplan 29.12.10, 15:32:16
    FB

    Ptal jsem se jinde a ptám se i zde, jaké přesně má využití USB Host, kromě sem tam připojení USB flash disku, které dnes vytlačují cloud služby? Stále nějak nechápu nevýhodu absence.... Už v době, kdy byl USB Host relativní standardem nějak chyběla smysluplné využití. Na nic nejsou ovladače, baterie v zařízení toho mnoho neutáhne, kdo se má tahat s neintegrovaným příslušenstvím....

  8. 10 Roman Brindl 10.02.11, 12:47:53
    FB

    Dobrý den Radku. Vím, že je tohle asi mimo Apple, ale když je tu zmíněno, že lepší tablet na trhu není tak co říkáte na Samsung Galaxy Tab ? Ten má přece o trochu více možností.

  9. 11 Jaroslav Meheš 04.03.11, 18:09:09
    FB

    Steve Jobs vie mimoriadne, priam umelecky vymývať mozog. Toľkému zavádzaniu a lžiam natlačeným do jednej keynote nekonkuruje ani náš parlament v časovom rozmedzí celého dňa. Povedať o nepoužiteľnej on-screen klávesnici, akú má iPad že "it's a dream to type on" je chrapúňstvo. Začínam mať pocit, že ten jeho zdravotný stav je akýmsi božím trestom a to som ateista.

  10. 12 Vojtech B 04.03.11, 18:13:24
    FB

    Take bych rad vyjadril svuj nazor. Nejsem zastancem Applu ani Microsoftu, ale zda se mi, ze v tomto clanku porovnavate neporovnatelne. iPad neni prezentacnim nastrojem, neni ani pracovni stanici ci plnohodnotnym pocitacem. Je to v prve rade "zvetseny telefon" jehoz vyznam mi take unika, nicmene trh se toho chytil a zjevne nastala doba techto "zvetsenych telefonu" a Apple je tradicne v tomto oboru ve vedeni. Naopak netbook (sam jsem jeden vlastnil a po par mesicich jsem jej prodal - vykon, komfort, efektivita jsou zde absolutne nesnesitelne, radsi si pockam az prijdu domu a vyresim si potrebne veci na desktopu a velkem monitoru) je podle me "rezervni" zarizeni, ktere pouziji v pripade, ze nemam pristup k pocitaci. Proto bych tyto veci mezi sebou neporovnaval, stejne tak jako se neda porovnavat auto - motorka neda se porovnat ani iPad - netbook. Ohledne matlani na display si dovolim take nesouhlasit, ostatne oba jsme majiteli dotykoveho telefonu, kde "matlame" na display kazdy den. Tolik muj nazor.

  11. 13 Slávek Černý 04.03.11, 19:15:32
    FB

    Přidám se se svým názorem. Od Apple kromě iPadu nic nemám. Ten jsem dostal k vánocům aniž bych o něj nějak stál. K čemu mi dobře slouží:

    - Tříletý syn si na něm neustále hraje hry, ovládání je skutečně intuitivní a jednoduché.
    - Hry pro dospělé: jako občasný hráč si na něm i já rád zahraju Need for Speed, Cut the Rope, Osmose, nebo podobnou kravinku. AAA tituly tu ale nečekejte.
    - Je to ideální nástroj na jednání a schůzky s partnery. Ve spojeni s Google Apps: člověk má pohotově po ruce tabulky, emaily, může rychle najít webové stránky partnera, obchodní rejstřík, poslat krátký email, dokument. Bootuje to okamžitě. 3G bez spojování 2 přístrojů. Lehké, elegantní.
    -Prezentace: tady to sice nepoužívám, ale jsou jiní, kteří si to nemohou vynachválit: http://www.pooh.cz/pooh/a.asp?a=2016937...
    - Přehrávání videa: je to super k pouštění videa z Youtube nebo TED.
    - Brouzdání webem. Dokud nenarazíte na flash je velice pohodlné. Určitě velmi použitelné

    K čemu to naopak moc použít nejde (dle mého názoru):
    - tvořit se na něm skutečně moc nedá.klávesnice je strašná, pokud chcete psát česky a ne cesky
    - soubory: dostat do toho jakýkoliv soubor, potom ho najít a použít je trochu problém. Nemá to žádný souborový systém, žádné složky. Soubory se zobrazí přímo v aplikaci, která je umí použít. Což nefunguje stoprocentně. Navíc se vše musí synchronizovat přes strašný iTunes. Dropbox to řeší, ale jen částečně.
    -Čtení knih. I když to je graficky pěkné, Kindle app čtečka existuje, tak to k tomu nepoužívám. Odlesky, váha, relativně slabá výdrž oproti Kindle mluví proti. Do displeje koukám celý den a u čtení chci relaxovat. Jediný na co je to dobrý, tak jsou třeba kuchařky, nebo obecně eknihy s grafikou a kratšímy texty, jako encyklopedie.

    Takže tak. Určitě

  12. 14 Karel Hruboš 04.03.11, 22:56:22
    FB

    já jsem asi ještě ze starý školy, ale není nad 15,4 business notebook od HP, konkrétně řada 671x, 10" je žalostně málo, na přítelkyni 11,6" se při psaní e-mailu tak vztekám, že bych to zahodil. A to hodnotím jen display a ne klávesnice. To by pak byl teprve průser. Nedokáži si proto na 10" představit jakoukoli práci. iPad bude jako prohlížeč e-mailů, kalendář, čtečka, brouzdání daleko lepší. Naštěstí na takovýhle věci mám HD2, což splní všechno bez problému.

  13. 15 Lolka polka 04.03.11, 22:58:09
    FB

    Dobry den, iPad se da prirovnat k tomu, ze kdo mel za komousu tasku Adidas byl king, Ted je king ten, kdo ma iPad. Nic vic, nic min. I kdyz je to jen subjektivni myslenka.. ne ma.

  14. 16 Petr Barták 04.03.11, 23:23:40
    FB

    osobně bych si tablet na lepší platformě a za míň peněz než je ipad koupil. jako věc na přístup k internetu na doma. sedím u někdo řekne něco, čemu nerozumím? vezmu tablet a podívám se. na čtení novin, abych mohl zrušit papír (u snídaně je čtení na notebooku řekl bych nepohodlné), prostě na tokové to domácí surfování při odpočinku. ale to by to muselo stát tak 5 tisíc, ale přitom to být pořád dost rychlé a umět surfovat plnohodnotně. zatím takové zařízení není, ale apple (a to se mu musí nechat) naznačil směr zajímavým směrem. a ono to zařízení přijde a těším se až přijde:)

  15. 17 Pavel Šimek 05.03.11, 09:33:57
    FB

    Pár poznámek:

    1) K Flashi - zajímalo by mě, kdy si Apple všimne, že od doby, kdy kritizoval Adobe za lenost, přišel Flash s hardwarově akcelerovaným videem (verze 10.2) a s hardwarově akcelerovanou 3D grafikou pro hry (verze 11, zatím ke stažení v "labs"). Co se týče klasické 2D animace, všechny srovnávací testy už delší dobu také ukazují, že to je HTML5, nikoliv Flash, kdo šťaví baterii. Bylo by tedy dobré se Steva v roce 2011 znovu zeptat, proč nepovolí v iOS Flash.

    2) Není dobrý nápad re-publikovat zde články změnou titulku a data. Pro uživatele je pak matoucí třeba diskuse, která vznikla v jiné době a zmiňuje např. ten pomalý Flash nebo neexistenci důstojné konkurence, což už v době Honeycombu určitě neplatí.

    3) Existují oblasti, kde jsou tablety určitě lepší než netbooky. Např. hry navržené na ovládání dotykem (zrovna jednu takovou dělám). Jedinou alternativou ovládání, která nezhoršuje hratelnost, je myš - tu ovšem nejde použít, když máme zařízení třeba na klíně ve vlaku. Takže "matlání po displeji" skutečně někdy může být základní potřebou uživatele. :)

  16. 18 Mazuch Marek 05.03.11, 18:51:29
    FB

    Je pravda,že mnoho netboků toho dokáže víc než iPad,ale peníze jsou peníze.Takže,když to nese,tak proč ne.Navíc všemi názory jestli je dobré to nebo to,by jsme teď ještě jezdily na trakaři.Takový je prostě vývoj.A iPad jako takový nemúže za firemní politiku Applu,proto nemá plnohodnotný internet a další výhody netboků.Ale jeho zaměření na bezprizorní stádo je pravdivé.

  17. 19 Mazuch Marek 06.03.11, 07:52:19
    FB

    [9] Já osobně můžu mluvit jen za svůj obor.V zaměstnání pro diagnostiku automobilů používáme tablet pc.Starší modely jedou po kabelu novější přes bluetooth.Pokud bezdrátový přenos selže je možnost připojení usb kabelu.To samé na trhu se prodávají tyto specializované programy jen s kabelovým připojením přes usb.Proto tablet jako takový nástroj si umím velmi dobře představit,ale musí jet na jiné platformě a mít všechny standartní připojení.A přeci jen přenosová rychlost dat přes kabel je rychlejší.

  18. 20 Daniel Veselý 06.03.11, 18:38:18
    FB

    Tak přiznám se ipad sem držel v ruce a není to úplně nepohodlné - ale omezení která tam jsou mně odradila. Co jsem nakonec objevil jako zařízení které splňuje mé požadavky je:
    http://www.notionink.com/techspecs.php...
    Bohužel jsou tak zavaleni objednávkami, že je pořadník :-) AndroidOS pro mě ok do takového zařízení a než se dočkám bude mít 3.0.
    Výhoda pixelQI je ůžasná výdrž baterie čitelnost na slunci atd.... cena je 499 USD s pixelQI (IMHO bez toho to nemá smysl)
    Jako čtečka to bude fungovat dobře protože kindle pro android a aldiko pro adobe digitals editions (tj. nejste omezen kde si koupite eknihu)

    zatim sem neojevil nic co by se tomuhle přístroji ani trochu přibližovalo....

  19. 21 Mark Given 06.03.11, 21:22:04
    FB

    [8] No zrovna absence USB hostu povazuju za dost zasadni. Napriklad na dovolene bych uvital prohlednout si fotky a video na omatlanem ale vetsim displeji iPadu. Stejne tak bych si treba pretahl zvukovej zaznam z founu na iPad. Ok muzu ho poslat majlem, pokud mi iPad dovoli si ho pak ulzit, je to reseni, ale tohle treba moje dslr ani kompakt neumi ;(

  20. 22 Kuchař Pavel 18.03.11, 15:39:50
    FB

    [20] Joooo, tak tomuhle já rozumím, to je moje gusto. A kdypak bude Android 3? Konečně PixelQi a konečně v zařízení, které jak se zdá má, aspoň pro mne a mé potřeby, hlavu a patu.

    Applu budiž nehynoucí dík a sláva za to, že jako první procitl, srovnal si věci v hlavě, zvedl prapor a vytvořil produkt, kterým ukázal směr, kudy se stojí za to ubírat. Kdyby netrpěl zde zmíněnými nectnostmi, byl by to ideál. Takhle je to "jen" šlágr pro široké masy konzumentů. Číňan a zbytek světa až dodnes nevyprodukovali nic, co by Applu trochu konkurovalo. Jak vidět, až chytrý kluci Indický trefili hřebíček na hlavičku. :-)[20]

Nový komentář

Pro přidání komentáře se musíte  registrovat Facebookem. Je to snadné a bezpečné.