Je vhodné Microsoftu neustále jen nadávat?

MyWindows.cz

home archív foto video win8dev kontakt

Je vhodné Microsoftu neustále jen nadávat?

Windows Live

Microsoft Windows XP a Vista  používá 95-98% lidí, přesto hromada (především) pubescentů na různých webech neustále křičí a nadává na Microsoft. Proč vlastně? Má to nějaké reálné opodstatnění, nebo je to jen jejich komplex? Je například i Internet Explorer 7 špatný prohlížeč, nebo je to jen historie a módní vlna, Microsoftu nadávat?

Ono je potřeba rozlišovat, za co člověk Microsoftu nadává.

Nadávat se nakonec dá každé firmě, každá něco pokazila, Microsoft toho ale pokazil relativně nejméně, a proto má majoritní podíl na trhu. A zvláště dnes jeho kombinace Windows Vista + Office 2007 + Windows Mobile 6 + Windows Live + Visual Studio + Windows Server těžko hledá konkurenci.

Prohlížeče

Když v roce 2001 přišel IE6, byl to jednoznačně nejlepší prohlížeč na světě, Mozilla Suite v té době byla v plenkách a snažila se pomalu kopírovat Operu (a IE6) a ani Opera ve své verzi 5 nestála za nic. Byl to nakonec Microsoft, kdo vymyslel XMLHttpRequest() v roce 2000 a dal tak základ pro vývoj dnešních interaktivních AJAXových web 2.0 aplikací. A takové ActiveX je naprosto úžasná technologie, jen díky ní se dají dělat low-level věci jako antivirový scan či instalace Windows Update (samozřejmě díky debilitě uživatelů klikajících na cokoliv i zneužívaná, ale to není koncepční problém).

Když přišel v roce 2006 IE7, opět to byl vynikající prohlížeč, s výbornou zpětnou kompatibilitou i s požadovanou podporou nových standardů, navíc velice rychlý (což se nedá říci o Firefoxu, ten je díky XUL strašně neohrabaný), přinesl výborné GUI, přehled záložek, snadné přidávání vyhledávacích enginů a další nové funkce.

Microsoftu se nedá vytýkat, že by někdy naprogramoval špatný browser. To rozhodně ne. IE6 i IE7 byly na svoji dobu výborné, IE6 byl dokonce absolutní bomba. A IE5 na svoji dobu také.

Spánek Microsoftu

Jediný opravdu velký průser Microsoftu byl ten 5letý posun mezi rokem 2001 s IE6 a rokem 2006 s IE7, to je na internet extrémně  dlouhá doba nečinnosti.

IE7 měl přijít nejpozději v roce 2004 či 2005, a to je věc, kterou je opravdu nutné Microsoftu vyčítat. I proto, že Microsoft "spal" se uchytil Firefox 1.0 a pak 2.0, který není lepší, kopíruje spíše koncepci IE6, ale přesto nabízel aspoň pocit rozvoje.

Hodně lidí s Firefoxem nostalgicky zůstává i po vydání IE7 + IE7Pro, které jej výrazně převyšují v rychlosti, funkčnosti a efektivitě používání.

IE6 byl v roce 2001 skvělý, ale v roce 2008 už nikoliv. Problém je, že stále jej používá zhruba 50% lidí na světovém webu, a člověk s ním musí stále počítat. Kdyby Microsoft nabídnul IE7 podstatně dříve a nespal, web by se dnes dělal snadněji. Na druhou stranu je vcelku obdivuhodné co staříček z roku 2001 dokáže, a že i moderní AJAXové weby s ním stále nějak fungují. Jen to dá více práce a testování... Nicméně nutit lidi do upgrade není možné, zvláště pokud mají vypnutý Windows Update či nelegální Windows XP. IE6 tu s námi ještě pár let bude.

Návrat na výsluní s Windows Live

Dnes je ale všechno jinak, Microsoft je na internet výrazně zaměřen, probudil se.

Vezměte si třeba Google versus Microsoft. Microsoft dnes nabízí něco, na co se Google nehrabe, ani zdaleka, a to propojení webových aplikací, mobilních platforem a desktopových aplikací. V případě Microsoft emailu na Live.com mám na výběr kvalitní AJAXové WebUI, desktopové UI (Windows Live Mail) či mobilní UI na Windows Mobile 6 telefonech, v případě Google mám jen opravdu zaostalé WebUI.

Microsoft prostě se svým Live.com spojuje internet, mobil a desktop, a to jako jediný na světě.

To se nedá srovnávat, internetovému Google dle mého názoru zcela ujel vlak, desktopové aplikace nakonec Google nikdy neuměl programovat (maximálně tak kupovat, jako Picasa či Earth).

I jeho Google Desktop Search patří k tomu nejhoršímu, co si lze nainstalovat, Windows Desktop Search je výrazně lepší. Google Talk založený na Jabberu je vyloženě směšný ve srovnání na špičkový Windows Live Messenger 8.5 s podporou hromady funkcí. 

Jediné, co Google stále umí skvěle je vyhledávání a kontextová reklama (pro vyhledávání používám Google.com v podstatě výhradně), tedy jeho klíčový business, v ostatním nemá koncepci a je spíše outsider.

Závěr

Microsoft v období 2003-2005 "spal", to je fakt. Ale zhruba 2 roky dozadu se probudil, a dnes má nejlepší produkty i pro internet, a hlavně pro spojení internet (server / klient) + desktop + mobil.

Nadávat dnes Microsoftu za špatné produkty znamená jediné  - uvedený člověk zamrzl někde v roce 2004 a nevidí velký pokrok, který Microsoft udělal, a pokročilou internetovou platformu, kterou dnes nabízí. A nejedná se tu nakonec jen o koncové uživatele, i pro vývojáře je připravena parádní kombinace Expression Studio a Silverlight.

Ať si každý používá co chce a co mu vyhovuje (včetně Opery či pomalého Firefoxu), ale nadávat, to je mimořádně pubescentně tupé a vždy to ukazuje jen na pokročilou míru idiocie daného člověka...


Navigace v komentářích

← přejít na začátek | ⇐ načíst starší komentáře

Komentáře

  1. 9 Jiří Havlena 03.01.08, 17:43:52
    FB

    Je to celkem prosté, řekl bych - 95% lidí používá software od MS, stěžovat si je "lidské", více pocítit je (obvykle) vždy downgrade než upgrade, většina lidí nejsou pokročilí uživatelé...

    Ad Office 2007 - přiznávám, že bych si je koupil už jen kvůli novému vzhledu, nejen kvůli propracovanějším funkcím.

    Jinak, jakkoliv je špičkový, mi na software od MS (obecně) vadí nemožnost (snadné) 100% konfigurace - resp. věřím, že to možné je, ale předpokládám, že velmi pracné (a náročné - čas, finance - na studium).

    Příklad za všechny - modifikace IE7 (položky kontextových menu, nabídky, fonty...), systémové fonty a jejich mapování a mnoho dalších (obvykle tzv. "kosmetických", leč velmi otravných - něco jako zrnko písku v oku - detailů).

  2. 10 Petr Brádler 03.01.08, 18:00:23
    FB

    Z vlastních zkušeností bych rozdělil lidi, kteří nadávají na Microsoft na dvě skupiny. Ti co mají MS software nelegálně - nemají jej tedy 100%, nepoužívají updaty a když se jim pak začne kousat, nadávají. Druhá skupina jsou lidé, kteří jsou vysoce inteligentní v oblasti ergonomie a nastavování a chybí jim u MS produktu více prvků, které by mohli ovlivnit, upravit k obrazu svému.

    Sám používám Vista Ultimate, Office 2007 a HTC s WM6 a jsem absolutně spokojen. Mohu jen souhlasit s výše jmenovanými plusy MS kombinace.

  3. 11 Billig Jiří 03.01.08, 18:01:54
    FB

    Absolutně souhlasím, platforma "Wintel" je to nejlepší, co dnes můžete mít - nejlepší počítač dneška je standartní PC podle definice IBM, dnes plně 64 bitové. Tzn. 64bit CPU (Q6600 pro profi, Celeron 440 na doma a kancelář s výbornou integrovanou grafikou od Intelu, na které hraji FarCry!), 64bit OS (Vista Ultimate pro profi, Vista Business do kanceláře a Vista Home Premium na doma), 2 až 8 GB RAM (podle toho, jestli domů, do kanceláře nebo profi). A samozřejmě nesmí chybět tolik opomíjená disketová mechanika - pro uživatele vlastnící legální CD s WinXP!

    A, omlouvám se předem, jedna off-topic otázka na rADa. To jste myslel vážně, s tím, že od tohoto roku už nebudete psát pro nás horních deset tisíc. Nemohl byste zavést nový blok mysuperego.cz pro nás a ponechat myego.cz pro lůzu ? To by byla rána třeba takovému zive.cz, zase by měli o čem psát a bylo by zajímavé sledovat, který z obou blogů by vyhrál jakou cenu a jakou by měli návštěvnost.

  4. 12 Pavel Lasák 03.01.08, 20:51:28
    FB

    Ad Office 2007 - no nekoupit to za 1.690,-Kč je škoda. Pro soukromé účely je to jedinečné navíc je v balíku OneNote (jedinečný program). Škoda, že v balíku není MS Access, ale za tuto cenu se tomu ani nedivím, je to téměř zadarmo.

    Navíc MS Project od Microsoft na podporu projektového řízení...

  5. 13 Tomáš 03.01.08, 21:36:12
    FB

    sakra, musim si zanadávat Microsoftu. Visual Studio 2003 mělo ohavný bug, že mi stále vytvářelo na disku složku "Dokumenty\Visual Studio 200x Projects\Backup Files". Všechny složky šly v nastavení změnit, ale tahle ne. Ve VS2005 se bug stále vyskytoval a ve VS2008 pořád je :-/

  6. 14 Tomáš 03.01.08, 21:43:07
    FB

    [13] jj tohle je paráda. A Access 2007 mam zadarmo v rámci MSDN AA, takže co víc si přát. Snad už jenom ten Outlook, protože ten Windows Mail ve Vistě mi moc nevyhovuje (teda vyhovuje, ale chybí mi v něm úžasná funkce z outlooku = oznámení o nové poště).

  7. 15 Loxodonta Africana 03.01.08, 22:37:38
    FB

    Možná tu budu za kacíře, ale Vistám jsem na chuť nepřišel. Daleko přijatelnější jsou pro mě Windows XP Pro. Zatímco v diskusi zmiňované Office mi přinesly (po nutném "zapracování") vyšší produktivitu práce, Visty mě jen rozčilovaly. Z důvodu využití historických dat jsem nucen používat i některé historické dosové programy, které fungují ve Vistách problematicky.

    Ani Explorer 7 mě nějak nenadchnul. Možná je to o zvyku, ale s Flockem (verze 1.0.3) jsem naprosto spokojen.

    Od software očekávám především stabilitu, funkčnost, bezproblémový chod a navíc taky shodné či podobné ovládání v případě nových verzí. Software je nástroj nikoli cíl a jeho ovládání by podle mého názoru mělo být rutinní a automatické, aby se člověk mohl maximálně soustředit na dílo, které s pomocí software vytváří.

  8. 16 Radek Hulán 03.01.08, 22:46:20

    [17] na stařičké DOSové programy z roku 1990 je lepší jiná metoda - stáhnout si zdarma VMware Player či Virtual PC 2007 (nebo DOSBOX) a provozovat je tam v klidu i pod Vistou.

  9. 17 Martin Petráček 03.01.08, 23:10:16

    [1]
    Nové Office po pár dnech (než se to osahá) výrazně urychlí a zpříjemní práci právě díky novému UI. Tedy nejsem z těch co používají všechny ty vychytávky co tyto programy nabízí, ale to není asi vetšina uživatelů co tyto programy používá. (ovšem, že neponechali v MS i starý vzhled jsem se divil)

  10. 18 Patrik Pecha 04.01.08, 01:06:58
    FB

    [11] No, na HTC s WM6 bych málem zapoměl. Po létech trápení s ruzně nefungující synchronizací a nastavením jsem si pořídil nové HTC. A najednou vše funguje tak dobře a spolehlivě, až je to místy nuda.-). Prostě jde najednou vše snadno, jako by samo.

    A taky jsi mi připoměl známého. Na compu vše Microsoft (načerno), ale jen nadává a nadává. A básní o Linuxu. Ale když jsem po něm několikrát chtěl ať si jej teda nainstaluje a dělá v něm, raději zmlknul.

  11. 19 Nohejl Radek 04.01.08, 08:57:42
    FB

    Mno o 2 měsicích zkušeností s Officem 2007 jsem nepřišel vůbec na chuť a spíš mě to zdržuje, ještě, že nemusím na něm stále dělat. Pro mě zlaté openoffice nebo starší office.
    Ale zase jsem si oblíbil Vista. Takže XP už nechci. :-)

  12. 20 Skýpala Tomáš 06.01.08, 20:17:42
    FB

    Dobrý den, používám IE7pro, windows live messenger, windows vista home premium 32bit (legalní!) a jsem nesmírně spokojen. Nechápu proto moje spolužáky,kteří mají většinou Mozzilu Firefox, ICQ (které jsem nucen kvůli nim používat), nelegální windows XP professional a navíc se vysmívají Vistám. Jsem opravdu tak divný, že mám rád Microsoft, na který skoro každý nadává, ale používají ho všichni?!

  13. 21 Radek Hulán 06.01.08, 22:20:14

    [23] spousta stupidních pubescentů se ráda vysmívá autoritám, těm lepším a úspěšnejším. Zvyšují si tím vlastní (ubohé) sebevědomí. Jaksi jim už nedochází, že nadáváním na to, co používají, si "serou" do vlastních bot, to je na ně už moc složitá úvaha..

  14. 22 mpx 07.01.08, 08:53:23
    FB

    [18] Místo VMWare Playeru bych spíš doporučil VMWare Server. Narozdíl od Playeru umí vytvářet snapshoty, možnost vytvářet si vlastní virtuální stroje (což s Playerem jde jen používat již vytvořené nebo si je vytvořit "ručně") A stejně jako Player je free.

  15. 23 a b 23.01.08, 17:01:35
    FB

    Osobne IE6 nijak nemusím, nieto ešte IE7, hlavne kvôli rýchlosti a úplnej ničneschopnosti prehliadača. V základnej verzií nedokáže nič.
    Používal som Operu verziu 9 (nespomínam si či 8) a prišla mi omnoho lepšia,
    Takisto som skúšal aj firefox, v podstate to bol len prezlečený IE, takže ten tiež išiel kadeľahšie.
    Chcem ale poznamenať to, že neznášam veci typu - stránka môže byť zobrazená LEN v prehliadači IE, a ono naozaj ide otvoriť len tam. Takže to tvorcovia stránok nás občas nútia použiť deravé IE6, čo osobne naozaj neznášam. Je to akosi postavené nahlavu, a ak si tvorca stránky nepraje aby som si základný obsah prezrel v mojom obľúbenom prehliadači BEZ ohľadu na jeho pôvod (trebárs aj keby opera robila hnus ako IE a naopak), tak radšej stránku nepozriem vôbec.
    Niekedy fakt treba myslieť na to, že nie čo je najpoužívanejšie treba využiť, ale treba uspokojiť VŠETKÝCH návštevníkov danej stránky.

  16. 24 a b 23.01.08, 17:08:32
    FB

    Vopred sa ospravedlňujem, ale zabudol som poznamenať že opera mala záložky, poznámky, a najmä karty pre jednotlivé okná a download dávno predtým, ako vyšiel IE7, takže sa nedá povedať, že by IE7 bol až tak geniálny...
    Hlavne kvôli tým záložkám som prestal používať IE6, lebo mi liezlo na nervy zatvárať všetky okná ako cvičená opica. Opera má dokonca jednu skvelú vlastnosť, a to že keď ju ukončím, a znova spustím, všetko ostane tak (všetky stránky, história..) ako som to nechal v stave pred koncom.
    (ešte raz pardon, ale nevidím tu možnosť editu príspevku, preto píšem ďalší)

  17. 25 Martin Bružina 23.01.08, 21:07:13
    FB

    [27] Jen bych dodal, že tuto skvelú vlastnosť má i firefox, jen se musí nastavit, a to ne všichni umí...

  18. 26 anonym 14.02.08, 17:03:51
    FB

    Proti Microsoftu nic nemám, Office 2007 musím označit jako naprosto dokonalou věc, ale nesouhlasím s tím, že je IE7 tak revoluční a rychlý. Pokud jde o rychlost, tak to není tak žhavé, naopak, FF mi nabíhá 1-2 sekundu, IE7 2-3 sekundy. Rovněž revolučnost, MS často uvádí jako hlavní změnu panely, což je ale ta nejméně revoluční a nová věc z celých IE7. Mě ale naprosto nezáleží na tom, kdo co od koho odkopíroval (všichni, Opera, FF i IE) mají něco okoukané od konkurence, na čemž mi ale nezáleží, důležitý je výsledek. Používám FF i IE7. Operu ne, protože mi často způsobovala problémy se systémem a neměl jsem odhodlání řešit příčinu.

  19. 27 Huláne huláne 12.03.08, 20:05:59
    FB

    To, že Mozilla kopírujte IE je více než směšné, opravdu nevím o tom, že by IE měla dříve než Mozzila například panely. A to že IE6, že bylo skvělé? Dokud tam člověk nestáhl 100MB záplat, tak akorát AVG neustále hlásil viry. Prostě nechápu, proč neustále tak tvrdě osočujete Mozillu, Apple a další firmy, jenž jsou v mnohém mnohem lepší nez Microsoft.

  20. 28 Radek Hulán 12.03.08, 20:07:44

    [30] zkus se uklidnit a přečíst si POZORNĚ tento článek:
    http://myego.cz/item/kopirak

Nový komentář

Pro přidání komentáře se musíte  registrovat Facebookem. Je to snadné a bezpečné.