Desktop je mrtvej, bejby, je mrtvej...

MyWindows.cz

home archív foto video win8dev kontakt

Desktop je mrtvej, bejby, je mrtvej...

Windows 8 19.05.12

"Windows je minulost, teď máme Metro, bejby. Desktop je mrtvej, bejby, je mrtvej...", tak asi nějak vypadají úvahy Microsoftu o buducnosti, když si čtu dlouhý článek o tom, jak byla navrhována Windows 8 User Experience.

Pokud čtete tento web, tak asi nebudete tak úplně cílovka Windows 8. Jste dinosauři. Hluboké IT znalosti. Máte pořád spuštěno minimálně 10 aplikací, občas i 20, přepínáte se mezi nimi, sdílíte mezi nimi data, používáte často více monitorů, víte kde přesně a co máte na disku uloženo. Umíte si nastavit síť a sdílení souborů a nakonfigurovat váš router.

Microsoft na vás ve Windows 8 moc myslet nebude. Zrušil Aero a nahradil jej čímsi plochým a neprůhledným.

Chápu jej, ve světě, kde získává masové prodeje jedno z nejtupějších zařízení vůbec, pseudo-tablet iPad s operačním systémem z telefonu, bez multitaskingu, bez sdílení dat, je potřeba přehodnotit priority. A zjevně to bylo zhodnoceno tak, že zisk z dinosaurů nebude až tak velký jako zisk z 90% zbylé populace.

Možná se Microsoft plete, možná ne. Uvidíme to velice brzo. Osobně si ale myslím, že má pravdu. Z pohledu akcionářů dobrá volba, z mého pohledu krok zpět. Úlitba IT neschopným.

Metro je výborné pro přenosná zařízení a nové notebooky

Windows 8 nabídnou geniální symbiózu tabletu a PC pro nenáročného uživatele (ne tak nenáročného jako běžní Apple uživatelé, ale stále nenáročného). Vzniknou brzo nová hardwarová zařízení, která budou kombinovat výhody tabletu (mnohem lepšího než iPad) a PC. Budete po nich vesele matlat prstem, ale budou mít i klávesnici pro psaní delších textů. Nebudete muset nosit telefon, notebook a tablet, budete mít jen dvě zařízení - telefon a přenosné tableto-PC s Windows 8.

Mít tablet i notebook je hloupé, zde opravdu stačí zařízení jedno. Méně starostí, více radosti a produktivity.

A aby uživatel nebyl zmaten, rozhodl se Microsoft zahodit Aero. Vše bude i v desktopu 2D, jednoduché, uspoří to baterku (což je mi na desktopu s 220V připojením lhostejné), a mezi Metrem a desktopem vznikne hodně podobný vizuální styl.

Na relativně malé obrazovce notebooku či tabletu (10 - 15") vám fullscreen Metro bude připadat přirozené. V Metru můžete multitaskovat jen se dvěma aplikacemi, v desktopu v tomto naštěstí omezeni nebudete.

Na screenshotu nahoře je vidět nový design "Chrome" (okraje oken, ovládací prvky, atd.), na ikonách a taskbaru se zatím asi nepracovalo. Překvapivě nemá být tato změna přítomna ve verzi, co bude zveřejněna na začátku června, ale až ve finálce. To znamená, že je to buď supertajné, anebo Microsoft na poslední chvíli změnil prioritu a koncepci Windows 8 a razantně začíná preferovat pouze Metro interface.

Metro vypadá jako naprostá fantazie pro 12" notebooko-tablety. A velice pravděpodobně si je nainstaluji i na svůj 14" ThinkPad T420s.

Ale uživatelé desktopů moc nejásají

Jenže ... jsou tu i lidi co pracují a mají desktop s pár 30" LCD.

Co bych chtěl já, jako náročný IT dinosaurus? Pracuji s desktopovými aplikacemi, ale budu tlačen k používání i kusu Metra.

Pokud už to takto bude, dejte mi aspoň možnost spouštět Metro aplikace nefullscreen a přímo pod desktopem. Nechci mít na 30" 2560x1600 monitoru spuštěnou jen jednu fullscreen Metro aplikaci ukazující mi pár emailů či tři zprávy z Twitteru, nechci si vybírat aplikace ke spuštění na fullscreen 2560x1600 obrazovce (Metro je nové "Start Menu"). A nejsem idiot co zvládne jen 2 aplikace vedle sebe (či jednu jako iPad uživatel), chci a umím jich multitaskovat 20.

A i když mám více obřích monitorů, chci Metro interface stále spouštět jen jako jedno z mnoha oken na desktopu, nechci tím zaplácat celý monitor. Ukažte mi Metro aplikace jako ikony na desktopovém taskbaru a umožněte mi pomocí něj přepínat se super snadno mezi desktopovými a Metro aplikacemi.

Chci mixovat Metro a desktop. To snad není problém naprogramovat, při zachování veškeré bezpečnosti a izolovanosti WinRT procesů od Win32 API.

A kromě svítícího bílého neprůhledného "Chrome" mi nabídněte také tmavou variantu, když už zrušíte Aero. Nechci si S-IPS monitorem vypálit oči. Víte jak otřesně bude vypadat tmavý Adobe LightRoom s bílým "Chrome" kolem, když to nepůjde přepnout? Současný Aero / Glass interface Windows 7 je úžasný v tom, že je průhledný, nevystupuje na povrch, a vyhovuje tmavým i světlým aplikacím.

Děkuji.


metro

Komentáře

  1. 1 Lukáš Čambala 19.05.12, 11:05:03
    FB

    Osobně jsem si v Aeru liboval, tento koncept mi přichází už spíše blbůmvzdorný :)... Metro na svém notebooku nevyužiji nebo využiji minimálně, proto zřejmě asi zůstanu u ověřené kvality (Windows 7 Professional 64-bit)!

  2. 2 Jiří Volek 19.05.12, 11:05:16
    FB

    :-) je to úžasné, správné, dokonalé hodnocení, bez jediného kazu :-) ...proč? ....hmm...no jo pravda bolí...

  3. 3 Martin Pokorný 19.05.12, 11:05:18
    FB

    Pokud o Metru budu uvažovat jakožto o plnohodnotné platformě, kterou mám na desktopu aktivně používat, pak souhlasím, je to příliš omezené. Ovšem co mi zatím moje několikaměsíční zkušenosti z notebooku s Windows 8 CP nabídnuly… Metro jsem víceméně proměnil na nabídku Start z Windows 7, nemám tam nic, co by nějak využívalo vlastnosti onoho prostředí, pouze zástupce často používaných aplikací, které stejně mám i na taskbaru v systému. Abych to shrnul, v lecčem souhlasím, ale myslím si, že Windows 8 nebudou až taková pecka co se (ne)efektivity náročnějšího uživatele týče, pokud tedy zůstane věrný desktopovému prostředí.

  4. 4 Přemysl Vavroušek 20.05.12, 12:05:25
    FB

    Měl jsem moc rád Windows XP a vlastně dodnes je to dobře použitelný OS, ale již od prvního okamžiku jsem se těšil na jeho nástupce a jak byla možnost, pořídil jsem si Windows Vista. Tento (dle mého názoru) dobrý OS přinesl spoustu novinek a vylepšení, které jsem ocenil - zejména pak oblast bezpečnosti, kterou celkem řeším a která byla oproti XP daleko lépe řešena a taktéž nastavitelná. Přesto jsem se těšil na nástupce a Windows 7 jsem začal plně používat už od RC verze. Nový OS vychytal některé nedodělky Visty, optimalizoval využití hardwaru a po všech stránkách mi připadal jako opravdu výborný OS. Přesto jsem se těšil na jeho nástupce. Faktem ale je, že jsem asi také za staré školy - minimálně v oblasti počítačů. Na mobilu mi Metro přijde výborné a s WP7.5 jsem velmi spokojen. Ano - jsou zde omezení oproti dřívějším WM, ale na telefonu nepotřebuji řešit různé "pitomosti" a chci jej prostě používat - rychle, pohodlně. To mi Metro umožňuje nadmíru dobře. Dovedu si velmi dobře představit využití Metra na tabletech, byť osobně v tomto směru vystačím právě s telefonem a na vše ostatní využiji desktop. Jenže MS se rozhodl vnutit mi Metro na desktop a tam mi prostě nesedne. Nevadilo by mi, kdyby zde bylo jako volitelné výchozí prostředí, které by se případně přepínalo při připojení tabletu k doku a kdyby šlo kombinovat Metro a Desktop aplikace bez neustálého přepínání prostředí (jak jsem rozepsal na svém blogu zde: http://www.premysl-vavrousek.c... a jak mám pocit, že zde podobně popisuje i Radek). Jenže takto? A přizpůsobení desktopu metro stylu tomu příliš nepomůže... A pravda - Aero by mi trochu chybělo, byť si člověk zvykne. Abych to celé shrnul - líbí se mi spousta novinek uvedených ve Windows 8, ale jde především o staré dobré "geekovské" novinky ohledně jádra, funkcí, atd. Vlastně nic, co se týká Metra. A proto nějak nemám chuť, ani potřebu více zkoušet testovací verze Windows 8 a tak nějak přemýšlím o tom, že tohle bude asi první verze Windows, kterou vynechám a zůstanu u osvědčeného desktopu Windows 7. Na tablet bych "osmičky" bral, ale na PC by mě spíše otravovali. Uvidíme, jaká bude uživatelská odezva a s čím přijde MS v další verzi - zda desktop zabije úplně a nebo zda přijde s něčím, co by oslovilo i lidi v nichž vnitřní PC geek ještě nezahynul... :).

  5. 5 Tomáš Kubík 20.05.12, 12:05:24
    FB

    Nadpis článku mi přijde dost zavádějící a bulvární. Hlavní změna je to, že nebude Aero (což lze chápat jen jako vzhled) ... nicméně desktop MRTVÝ NENÍ a stále, dle odkazovaného článku, na něm pracují tak, jak slibovali.. Vůbec bych neměl strach o multitasking a práci s 20-ti aplikacemi na třech 30" monitorech... W8 je čistě jen o zvyku.

  6. 6 Radek Hulán 20.05.12, 12:05:35
    FB

    [5] to, že je desktop "mrtvý" znamená, že optimalizace Win 8 jdou pro Metro, ne pro desktop. Navíc:
    - jde o horší vzhled, horší než neprůhledné Aero Basic..
    - Metro se musí používat i na desktopu, je to nové Start Menu
    - zatím není jasné, co udělají s Taskbarem, který zůstal v Aero (to 100% nebude)
    - Metro je vždy fullscreen, což je na 2560x1600 dost otřesné, zaplácne vždy celý monitor a z 20 aplikací nevidím žádnou
    - Metro aplikace bude člověk používat i na desktopu, ale přitom nebudou zobrazené v taskbaru, bude složité se k nim dostat.

    Tedy, zatím to tak vypadá, že Metro bude pro desktopového uživatele spíše opruz než přínos... Rád bych, kdyby to ve finálce bylo změněno a naprogramovala se symbióza mezi Metrem a desktopem. Osobně ale nevěřím, že se to stane. Desktop je pro MS najednou vedlejší kolej.

  7. 7 Martin Zikmund 20.05.12, 02:05:27
    FB

    Osobně se mi vzhled, který naznačují pro desktop líbí mnohem více než ten současný. Zbaví nás průhlednosti a zbytečných přechodů a zaoblení, což jen zvýší koncentraci a důraz na práci samotnou. Tohle je bych řekl podstatná změna k lepšímu, určitě to bude hlavně o zvyku. Desktop s prvky Metra navíc celkově ten vzhled alespoň trochu sjednotí.

    Určitě můžeme říci, že Desktop neskončí. To si prostě dovolit nemohou, multitasking byl, je a bude a nemohou jen tak odstřelit všechny existující aplikace - to si prostě nemohou dovolit a oni to vědí. A navíc se hodně vylepšil o proti Windows 8 - nové kopírování, Ribbon UI, Spaces apod.

    Taky mám 30'' obrazovku a Metro UI se mi na ní vážně líbí, je pravda že možná ten multitasking by neuškodil, ale nevadí mi ale ani současný stav. Jak sami řekli Metro Start je pro konzumaci obsahu a Desktop pro produktivitu. A tím, že je designově přiblíží tomu rozhodně neuškodí, když zachovají u obou jejich účel.

  8. 8 Radek Hulán 20.05.12, 10:05:15
    FB

    [7] "Desktop neskončí. To si prostě dovolit nemohou" - to nikdo nepíše. Jen na něj není důraz, opakuji to znovu, optimalizuje se pro Metro. Přitom by to šlo navrhnout tak, aby super spokojen byl Metro / notebook uživatel i desktop uživatel. A používat jej budeš na svém 30" monitoru pořád, protože si přes něj budeš vybírat DESKTOPOVÉ aplikace. Start menu (aka Metro) vždy zaplácne fullscreen.

  9. 9 Martin Kundrata 20.05.12, 11:05:18
    FB

    Mohl bych se zeptat, jaký rozdíl bude v ovládání metra na NB nebo PC? Na dotykových zařízeních je vynikající. Bude tam nějaká vychytávka pro touchpad?
    Děkuji

  10. 10 Petr Voborník 20.05.12, 02:05:30
    FB

    To asi bude nějaká "kachna". Nedovedu si představit, jak by se dalo pracovat na PC či notebooku, aniž by mi neběželo najednou alespoň 10 aplikací (spíš teda 20 a víc). To aby se některé při minimalizaci "hybernovali" je dobrý nápad, ale určitě ne všechny. Např. stahovač, kompilátor, debuger, antivir, zálohovač, Outlook, Skype, prohlížeč apod. musí běžet nonstop i když jsou minimalizovány. Ideální by bylo ke klasickým třem tlačítkům (minimalizovat, obnovit, zavřít) přidat čtvrté "hybernovat", občas by se hodilo... Koncept jedné či dvou aktivních aplikací má smysl možná na mobilu, i když i na svém starém WM 6.5 mám občas spuštěných i 8 aplikací ;)

  11. 11 Radek Hulán 20.05.12, 02:05:45
    FB

    [10] multitask pro max 2 aplikace se týká Metro interface (iPad tam má jen 1 aplikaci), samozřejmě ne desktopu.

    Pokud si ten článek přečteš znovu a zkusíš tentokrát pochopit psaný text, bude lépe. Cituji: "V Metru můžete multitaskovat jen se dvěma aplikacemi, v desktopu v tomto naštěstí omezeni nebudete."

  12. 12 Romana Griegelová 20.05.12, 10:05:53
    FB

    Myslím že aplikace v karuselu mi chybět nebudou. Měly li by ale zmizet náhledy aplikací v liště, tak to by se mi opravdu nelíbilo. Nechápu proč vůbec někdo uvažuje, že by na PC/NB neměl fungovat multitasking. To je nesmysl. Možná bude nějaká kriplverze W8 pro ty úplně nejlevnější jakopočítače, kde ten multitasking skutečně bude fungovat třeba pouze pro dvě aplikace. Na normálních počítačích bych se toho ale nebál. Tak jako W7 přinesly lepší uživatelské rozhraní než XP, nebojím se že by W8 nějak výrazně šláply vedle.

    Co se týká multitaskingu na mobilních zařízeních, tak například iOS ho pochopitelně umí, ale naprosto záměrně je pro vývojáře omezen. Nativní aplikace ho běžně používají. Pošta, notifikace, telefon, přehrávač, photostream. Pro vývojáře jsou možnosti jak nechat pracovat aplikaci i na pozadí, ale jsou tam výrazná omezení, která celkem chápu. Asi by uživatel nebyl nadšen kdyby mu nějaká aplikace na pozadí během hodiny tak jako se to může stát s Androidem. WP7 neznám, ale myslím že použité techniky budou obdobné jako v iOS.

  13. 13 Vojtěch Wachtl 20.05.12, 11:05:58
    FB

    [7] Já teda musím souhlasit s rADem a ostatními, kteří se vyjadřují v podobním duchu, podle toho co jsem se zatím o win 8 dozvěděl to vypadá designově a řek bych i ergonomicky jako krok zpět, win 7 mi vzhledově přijdou luxusní a určitě bych se téhle koncepce držel. Na desktop podle mě nepotřebuju žádný připitomělý "metro", který je skutečně vynikající na telefonu, ale naprosto nesmysmlný na ploše, každej normální člověk se přece rozhodne co zrovna potřebuje v té chvíli dělat a neotřebuje mít to před sebou v podobě velkých dlaždic do kterých se musí jen trefit myší a očima..

  14. 14 Martin Zikmund 21.05.12, 12:05:32
    FB

    [8][13] Já též souhlasím, že z hlediska produktivity na osobním PC není Metro určitě optimální, ale ta náhrada desktopového UI za nové zase není tak špatný krok - je to samozřejmě o vkusu a nebylo by na škodu umožnit výběr mezi tímto a Aerem, ale koneckonců to tak bylo stejně i u přechodu z XP na Vistu - původní UI také dostupné nebylo. Pochopit musíme ale i to, že museli Metro rozšířit i na PC, protože jedině tak přesvědčí vývojáře, že má smysl vytvářet pro Metro, protože budou moci zasáhnout nejen nové tabletové uživatele, ale i ostatní, kteří upgradují (k čemuž jednoho dne prostě dojít musí).

  15. 15 Daniel Vasiľ 21.05.12, 11:05:04
    FB

    [11] "multitask pro max 2 aplikace se týká Metro interface" nie je pravde..mozes mat spustenych viac aplikacii na metre. a pohybom z lava do prava po obrazovke (ak mas spustenu aplikaciu) sa v nich prepinas resp. ak prejdes misou do laveho horneho okraju tak sa ti zobrazia vsetky spustene aplikacie dokonca aj desktopove...a mozes kombinovat aj app metro aj desktop tj. ze mozes mat spustenu desktop s cim chces a este aj na stvrtine obrazovky metro app...

  16. 16 Juraj Siska 22.05.12, 10:05:33
    FB

    [15] Ono je to tu trochu nejasne interpretované. Tie dve spustené aplikácie v súvislosti s "Metro interface" sa týkajú iba tabletov a je to myslené tak, že naraz môžeš na displeji vidieť iba dve spustené aplikácie. Samozrejme na pozadí ich môže byť spustených viac. Pri iOS ich tiež môže bežať na pozadí viac, ale na displeji je iba jedna.

  17. 17 Ondřej Nývlt 22.05.12, 01:05:57
    FB

    Souhlasím s [15]. Na tomto videu ( http://bit.ly/KrFxe0 ) vidím člověka, který v metru multitaskuje alespoň mezi 5 metro aplikacemi (2:10).

  18. 18 Juraj Siska 22.05.12, 03:05:57
    FB

    Tie dve aplikácie sú myslené tak ako to je na videu 3:29 ....vľavo je Flickr a vpravo Mail

  19. 19 Ondřej Nývlt 22.05.12, 03:05:58
    FB

    Omlouvám se [18], předběhl jste mě :)